منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

وزیر زن

 

 

  فروض مختلف در انتخاب خانم‏ها به عنوان وزراى پیشنهادى

  

 

 

 

 

سرانجام پس از گمانه زنى ها و انذار و تبشیرهاى فراوان سه نفر از خانم ها به عنوان وزراى پیشنهادى دولت دهم معرفى شدند. پرش از نقطه صفر به سه خود نوعى شگفتى را به همراه داردکه نه ازآن و نه از این. در خصوص چرایى اصل تصمیم رئیس جمهور و تعداد افراد معرفى شده دراین زمینه فرض هاى ذیل محتمل است.

۱ - معرفى سه زن به عنوان وزیر حربه جهان خواران و مدعیان حقوق بشر را علیه ما کند خواهد کرد و یکى از بهانه هاى واهى آنان در خصوص عدم ورود زنان به مناصب عالى حکومتى را به چالش فرا مى خواند بنابراین دولت دهم و شخص رئیس جمهور این خلع سلاح را در پرونده خود به ثبت رسانده اند.

۲ - هدف زنان در کابینه در راستاى عمق بخشى به عدالت خواهى و عدم تبعیض بین زن و مرد در عرصه کارآمدى توسط نظام اسلامى است. دراین بخش اقناع داخلى یا هویت بخشى به زنان به عنوان بخشى از حقوقى که اسلام نیز آن را به رسمیت مى شناسد مطرح مى شود. بنابراین روزآمدى و«این زمانى» اسلام در عرصه اجتماع و سیاست به نمایش درمى آید و الگویى کارآمدتر از نظام اسلامى به ظهور مى رسد. بنابراین نظام اسلامى درصدد است که اثبات نماید در شایسته سالارى تفاوتى بین زن و مرد نمى شناسد، مهم تعهد و کارآمدى است.

۳ - فرض سوم این است که تاکنون دلیل خاصى براى عدم حضور زنان نبوده است و شاید از دیدگاه دولت هاى گذشته خانمى که شرایط احراز را داشته یافت نشده باشد و اکنون و پس از سال ها تمرین مدیریتى در کشور، زنان نیز به بلوغ رسیده اند و زمان ورود آنان به عرصه هاى عالى حکومتى مهیا شده است.

۴ - فرض چهارم که به تیزهوشى اصولگرایان برمى گردد این است که اگر قرار است زنان دراین سطح وارد قدرت و مسؤولیت شوند، چرا این اقدام در پرونده نیروهاى اصیل انقلاب ثبت نشود. بنابراین باید این پرچم را از مدعیان دروغین حقوق زنان و فمینیست هاى غربى بستانند و شاه کلید این حرکت را بچرخانند که در پرونده آنان مرعوب شدگى در مقابل هیمنه غرب در خصوص زنان یافت نمى شود. به تعبیر روشن تر چرا شیرین عبادى با تفکر و مشى غربى مدعى حقوق زنان باشد و نظام اسلامى در موضع اقناع و یا انفعال برآید؟ پس حق آن است که کسانى این تصمیم را شروع کنند که ماحصل حرکت آنان موجب خوشحالى غرب نشود و از رفتار و عمل وادادگى و مرعوب شدگى به مشام نرسد.

۵ - فرض پنجم این است که هماهنگى(هماهنگى به مفهوم اطاعت پذیرى) از مؤلفه هاى مهم در دولت فعلى است و شخص رئیس جمهور (بحق یا ناحق) متهم به علاقه مندى به افراد بسیار هماهنگ است، بنابراین چون خانم ها طبیعتاً در انجام ظریف و دقیق و کلیشه اى فرامین دقیق تر از آقایان عمل مى کنند، رئیس جمهور با این تصمیم هم خط شکنى کرده و هم به اجراى تصمیمات آتى خود در وزارتخانه هاى مربوط امید بهترى دارد.

۶ - مجلس شوراى اسلامى در این میان در شرایط سختى قراردارد؛ از طرفى به دلیل نوگرایى در تصمیم دولت و حمایت جامعه زنان از این حرکت باید با نگاه مثبت به قضیه نگاه کند و از طرفى اگر بخواهد به وزراى پیشنهادى راى عدم اعتماد دهد (حتى اگر بحق باشد) مورد انتقاد جدى افکار عمومى خصوصاً از ناحیه زنان و دولت قرارخواهد گرفت، بنابراین جمع بین همراهى با رئیس جمهور و بررسى دقیق صلاحیت ها در خصوص خانم ها پیچیدگى کار مجلس را بیشتر مى کند.

۷ - احتمالاً از حوزه هاى علمیه و مراجع معظم تقلید نیز نقدهایى در این باره طرح خواهدشد. با توجه به نشر این خبر(وزراى زن) در سراسر کشور لازم است منتقدین این امر که از خاستگاه دینى نیز به اعتراض مى پردازند دلایل نفى خود را به صورت شفاف براى مردم بازگو و اعلام نمایند؛ چراکه اگر صرفاً به مخالفت و بدون ارائه دلیل به این امر مبادرت ورزند حربه دشمنان و مدعیان دروغین حقوق زنان مجدداً به کارخواهد افتاد.

۸ - بعضى از افراد علاقه مند به دولت و خصوصاً در حوزه زنان درباره این تصمیم رئیس جمهور به نقادى پرداختند (نظیر خانم فاطمه رجبى) اصل نقادى بدون اشکال است اما باید مراقب بود تا دولت اصولگرا و شخص رئیس جمهور متهم به مرعوب شد گى نگردند و هدف از اقدام دولت را در فراسوى تفکرى که در حوزه دگراندیشان جارى و سارى است جست وجو کنند و اصل این تصمیم را به رغم شجاعت احتمالى آن به فال نیک بگیرند.

۹ - در عرف و سنت اجتماعى- تاریخى ما، مافوقى زنان کمتر تمرین شده است بنابراین نوع تعامل کارکنان وزارتخانه ها و معاونین وزرا و تعاملات خارجى و ملى آنان باید طورى طراحى شود که مخالفین احتمالى در طى یک پروسه چهار ساله ذهنیت خود را اصلاح و به این تصمیم صحه بگذارند و عکس آن در چهار سال بعد اتفاق نیفتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد