منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

یارانه یا ایرانه؟

یارانه یعنی پرداخت بخشی از هزینه‌های کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم توسط دولت جهت کمک به اقشار ضعیف تا توانایی زندگی در کنار اقشار متوسط و مرفه را داشته باشند. برادران خارجی و موبور نیز سوبسید را به همین شیوه معنا می‌کنند و می‌کردند، یعنی هرگاه دولتی بر سر کار آمد و حکومتی مردمی تشکیل شد، دولتمردان از سوبسید برای بالابردن قدرت خرید بخش ضعیف جامعه بهره برده و می‌برند. با تغییر شیوه‌های زندگی و میل شدید مردم به مصرف بیشتر و بیشتر، واضح و مبرهن شد که مصرف‌کنندگان بیشتر، یارانه و سوبسید بیشتری می‌گرفتند و اقشار ضعیف بهره بسیار کمتر می‌بردند لذا دولت‌های سوبسید‌دهنده به فکر تغییر روش پرداخت آن افتادند؛ برخی شیوه پرداخت نقدی به اقشار ضعیف و برخی دیگر شیوه پرداخت غیرنقدی شامل بیمه‌های عمر و درمانی و خدمات اجتماعی را انتخاب کردند اما همه آن عزیزان و این عزیزان متفق‌القول هستند که یارانه و سوبسید حق اقشار ضعیف جامعه است و بعید است کسی در این دنیای خاکی کمی اقتصاد بداند و ادعا کند یارانه حق همه مردم یک جامعه است چون در آن جامعه زندگی می‌کنند! در جامعه ما انگار همه چیز عکس است گاهی! به قول عادل فردوسی‌پور هیچ جای دنیا اینجوری نیست! مدتی است پیامکی برای برخی هموطنان آمده که خیلی‌ها را نگران کرده و غم و غصه امانشان را بریده است. محتوای این پیامک یارانه‌ای را همه می‌دانیم و هجوم دریافت‌کنندگان به سایت رفاهی جهت اعلام عدم انصراف از دریافت یارانه و عصبانیت از پیغام «تقاضای شما بررسی می‌شود» هم که جوک روز شده است.

 


انگار نه انگار که خیلی‌ها آن اوایل اصلا دولت را مرد چنین کار بزرگی نمی‌دانستند و حتی در سامانه ثبت‌نام هم نکردند و با پوزخندهایشان ما اقشار ضعیف را به جیره‌خواری دولت متهم می‌کردند، الان همان‌ها از دریافت پیامک تمکن مالی بشدت عصبانی شده و خواستار گرفتن حقشان هستند!


شاید هم برخی از اینکه دولت متوجه شده دارای تمکن مالی هستند، عصبانی شده و هاج و واج به هر دری می‌زنند تا میزان تمکنشان مخفی بماند.

اصلا مگر در مملکت ما قشر مرفه وجود دارد؟ اصلا امکان ندارد، همه مردم ما مستضعفند. مدت‌هاست گوشت مرغ نخورده‌اند! گوشت قرمز که نقاشی کودکانشان شده و به تاریخ پیوسته است آخر خیلی همه چیز گران شده و یارانه حق همه ملت است! همسایه ما سالانه 10 بار مسافرت تشریف می‌بردند با 2 تا ماشین! از وقتی بنزین گران شده تمکن مالی‌شان کم شده و سالانه 5 بار به مسافرت می‌روند با یک ماشین. همسایه ما باید حقش را از دولت بگیرد، یعنی چه؟ بچه‌هاشان پوسیدند توی چاردیواری‌شان! ممدآقا همیشه یخچالش مالامال از میوه‌های فصل و نوبرانه بود. الان هفته‌ای 2بار میوه می‌خرد. عجب مردم تمکن مالی‌شان کم شده است. ای بابا یکی به این مردم تمکن بدهد! لااقل یارانه‌شان را قطع نکنید! دوست عزیزی متخصص دندانپزشکی است با درآمد ماهانه 15 میلیون تومان، بله درست شنیدید دقیقا 15 میلیون تومان. جامعه عزیز دندانپزشکی اعتراض نکنند این رقم مستند است. ایشان پیامکی دریافت کردند که شما تمکن مالی دارید خواهشا بذارید یارانه‌تان به یارانه فرد دیگری اضافه شود. آقا! این بنده خدا عین لبو سرخ و کبود و داد و بیداد و فریاد که این حق منه، من یه ایرانی‌ام، باید بگیرم، من انصراف نمی‌دم، نه به هیچ‌وجهی، داد ای بیداد. آقای دکتر قصه ما تا الان توی 350 تا مهمونی فامیلی منبر پر از شور و هیجانی اجرا کرده و سخن‌ها در فلسفه دریافت یارانه فرموده است.


می‌گویند جوانکی پای یکی از منابر ایشان پرسیده است یا شیخ! شما با این درآمد خوب ماهی 45 هزارتومان به چه کارت آید؟


شیخ فرموده‌اند هرقدر باشد من یک ایرانی‌ام و این پول بیت‌المال حق من است!


شاید تقصیر از فرهنگستان زبان فارسی باشد که کلمه سوبسید را یارانه معنی کرده است. با این منطق برخی هموطنان، سوبسید باید ایرانه معنی شود نه یارانه. اصلا مجلس هشتم می‌تواند طرحی 6فوریتی به تصویب برساند برای پرداخت ایرانه به مردم. یادتان هست طرح جناب م. ک.بی (هر ایرانی 50 هزارتومان) آن طرح ایرانه بود و اگر ایشان به آرزویش می‌رسید و طرح پرداخت ایرانه اجرا می‌شد دکتر قصه ما دیگر حرفش حق بود و حتی اگر مبلغ پرداختی هزار تومان هم بود باید می‌گرفتند اما میان ایرانه و یارانه خیلی تفاوت است برادر.


برادر و خواهر گرامی! اگر هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کنند یارانه یعنی قشر ضعیف جامعه یعنی دودو تا، چهارتا اما ایرانه یعنی حق همه ایرانی‌ها.


اصلا آقایانی که سودای ریاست‌جمهوری در سر می‌پرورانند به مردم وعده دهند که ما به شما ایرانه می‌دهیم اما مردم عزیز! این که می‌گیرید یارانه است نه ایرانه! غضنفر تعریضی به سخن من زد و گفت پول از بیت‌المال است پس حق همه است! نگاهی عاقل اندر ناآگاه به او کردم و گفتم بودجه وزارت ارشاد هم بیت‌المال است، وزارت کشاورزی باید عین همان را بخواهد؟! وام‌های دانشجویی بیت‌المال است دانش‌آموزان هم باید عین همان را مطالبه کنند؟ اصلا حقوق کارمندان هم بیت‌المال است مشاغل آزاد هم باید مطالبه کنند؟ چه حرف‌ها می‌زنیم در جلسات سیاسی خانگی... .  

در آخر نکته‌ای اضافه کنم کولاک. همه می‌دانیم که ما ایرانی‌ها سرانه مطالعه بسیار کمی را در جهان به خود اختصاص می‌دهیم اما ماشاءالله هزار ماشاءالله در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، مدیریتی، پزشکی، مهندسی، فقهی و حقوقی صاحب‌نظر و کارشناس هستیم، جالب است نه؟ رکورد خوبی است برای گینس.


نظرات 2 + ارسال نظر
امتی سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:47 ب.ظ

سلام داداش دستت ندرده

محمد دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:33 ق.ظ http://saat-25.blogfa.com

سلام
زمانی تحلیل شما درست بود:
1- این یارانه از طریق سازمان های مسئول امور مستضعفین(کمیته امداد و بهزیستی و ...) پرداخت میشد.
2- تورم ثابت میماند. نه این که فقط به قشر خاصی پرداخت بشود و به بهانه پرداخت آن تورم و گرانی کمر همه را خم کند.
3- برای یارانه بودجه اختصاصی در نظر گرفته میشد و از آن پرداخت میشد و نه از خزانه.
با این نحو اجرا و پرداخت هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد الا آن کسانی که به صورت بدوی زندگی میکنند و 10 فرزند دارند.

در ضمن برادر من توهین در هر مسلکی و به هر کسی ناپسند است. شما که بهتر از ما میدانید. در کجای شرع و سیره اهل بیت توهین دیده اید؟؟؟

التماس دعا

علیکم السلام
با تشکر از ابراز نظر شریفتان
1. ما ادعا نداریم بهتر از شما میدانیم چون نه شما را میشناسیم و نه با هم معلومات یکدیگر را مقایسه کرده ایم شاید هم حق با شما باشد و ما بیشتر بدانیم!
2. ما به هیچ احدی توهین نکرده و ان شاء الله نخواهیم کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد