منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

منتظران

پویشی برای خواستن آمدنش

چرا مختارنامه عجله دارد؟

                  

مدتهاست که از پخش سریال تاثیرگذار مختارنامه میگذرد . سریالی که از همان ابتدا قدرت نمایش داستان تاریخی عظیم مختار را به رخ مخاطبان کشید و میلیونها بیننده را جمعه ها پای تلویزیون کشاند و می کشاند.

همانطور که میدانیم اساس داستان مختار و همچنین نام و یادی که از وی مانده است به دلیل انتقام سختی است که از قاتلین حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) گرفته است. اما اکنون که سریال به حساس ترین و اصلی ترین قسمت های خود رسیده است از نوعی عجله و شلختگی رنج می برد. انگار کارگردان محترم سعی دارد هرچه سریعتر از این صحنه ها عبور کرده و به صحنه هایی اصلی تر بپردازد. اما آیا صحنه و یا سکانسی اصلی تر و هیجانی تر از سکانس به درک واصل شدن عمر سعد میتواند برای مخاطبان تصور شود؟ مخاطبانی که مدتها با دیدن و شنیدن قساوت های این مردک لعین منتظر نوع نمایش صحنه مرگش بودند تا دلهایشان تسکین یابد به ناگاه با سکانسی بسیار عادی و خشک و خالی از افتادن وی از بالای پشت بام و به سرعت و بدون حتی موسیقی حماسی و تاثیرگذار که مخاطب را تسکین دهد لوکیشن به دارالماره میرود و مختار روبروی سر عمر نشسته است. شاید تا آن صحنه هنوز خیلی از مخاطبان باور ندارند که عمر کشته شد!

در سکانس کشته شدن شمر نیز وضع به همین منوال بود. شمر را میدیدیم که در خرابه ای نزدیک مدائن لخت شده و به آسودگی لباس هایش را میشوید. ظرف ماستش را تا ته می لیسد و به خواب بعد ازظهر میپردازد و با فریاد کیان ایرانی ازخواب پریده و دریک نبرد تن به تن 5 دقیقه ای ناگهان شکست خورده و کیان بدون حتی ذره ای بیان احساس از کشته شدن قاتل حضرت ابا عبدالله فقط میگوید:سر از تنش جدا کرده خدمت امیر ببرید!

سکانسی که بسیار جای کار داشت و حداقل با یک فریاد یا حسین کیان، به راحتی میتوانست تاثیر لازم را بگذارد اما به سرعت تمام شد تا صحنه مشروب خواری سنان بن انس در خانه پدر زنش با آب و تاب تمام به تصویر کشیده شده و ترس عروس کرولال از سنان به نمایش در آید!

شاید عوامل سریال بگویند نظر به این که مخاطبین سریال از تمامی گروههای سنی هستند سعی شده تا صحنه های خشونت بار و یا جدا شدن سر از بدن ها کمتر نشان داده شود. اما در طول سریال در جنگ هایی که موضوع اصلی قیام مختار نبود صحنه هایی بسیار خشونت بارتر دیدیم.  به طور مثال در جنگ های توابین سر سلیمان بن صرد به طرز دلخراشی جدا شد.

همه واقفیم که اوج حماسه مختار به انتقام او از قاتلین امام حسین(ع)  برمیگردد نه تدبیرش در حمله یزید به مکه! آنقدر که برای حمله یزید به خانه خدا و سوزانده شدن کعبه تلاش شده بود در صحنه به درک واصل شدن عمر و شمر حتی یک درصد هم کار نشده بود.

آنقدر که برای به تصویر کشیدن نوع غذاخوردن عبدالله بن زبیر تاکید شده بود بر فضاحت و نکبت قاتلین حضرت در زمان مرگ تاکید نشده بود.

به شخصه هنگام دیدن قسمت های اولیه سریال روز شماری میکردم تا به سکانس های به درک واصل شدن قاتلین حضرت امام حسین (ع)  برسیم تا دلهایمان از انتقام الهی از این دنیا پرستان دین فروش تسکین یابد اما سکانس های سریع و با عجله و آشفتگی همه حسمان را به هم ریخت. و ذوقمان را خشکاند. امیدوارم سکانس کشته شدن عبیدالله بن زیاد به دست ابراهیم بن مالک اشتر آنقدر خوب باشد تا کمی دلهایمان آرام شود!

نظرات 7 + ارسال نظر
همت چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 04:12 ب.ظ http://heyatonline.blogfa.com

خود من با کشته شدن شمر ناراحت شدم گفتم همین..؟ شمر کشته شد تموم شد؟ به همین راحتی

سجاد ده شیری چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:56 ب.ظ http://pelakweb.ir

2 دلیل بیشتر نمیشه براش گفت:
1- نقل های مختلف در مورد نحوه قتل بیشتر شون و اینکه جزئیات زیادی که موثق باشه در دسترس نبوده...
2- از اونجایی که این سریال زمان ساختش خیلی طول کشید میشه احتمال داد در زمان ساخت این قسمت ها با محدودیت های مالی و یا بازیگران و... مواجه شدن..
اما در کل امیدوارم قسمت مربوط به قتل حرمله خوب دراومده باشه...

منتظران منتقم الحسین علیه السلام جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:32 ب.ظ http://www.m77mh.blogfa.com

سلام آقا جان
باز هم جمعه رنگ روشنی شد و من، چشم انتظار بر لب جاده دل نشسته‌ام... می‌بینی مرا؟... همان که تنهای تنهاست... مثل همیشه... کفش‌ها را به گوشه‌ای انداخته و محو تماشای بالا آمادن خورشید جمعه را می دیدم که تمام امید یک روز را با خودش می آورد.مهدی جان من همانم ، همان که خودش را با سنگ ریزه‌های کنار جاده مشغول کرده است... آه... از ندبه پر امید صبح تا نوحه دلتنگی غروب فاصله‌ای است به اندازه یک قلب بی‌قرار... هنوز امیدوارم... نه به اندازه صبح... به اندازه یک عصر زیبا... به اندازه آن مقدار که خورشید از من دور می شود ... شاید بیایی از پس آن درخت... آن بید مجنون که دید مرا به انتهای جاده کور کرده... بیایی با آن لبخندی که تصویرش همیشه با من است... لبخندت چقدر زیباست...
سلام بر شما دوستان
دوست خوبم نیت کن و متن زیر را سه بار با حضور قلب بخوان
اللهم بحق محمد و آل محمد عجل ولیک الفرج (الهی آمین)
اللهم بحق محمد و آل محمد عجل ولیک الفرج (الهی آمین)
اللهم عجل ولیک الفرج (الهی آمین)
اللهم عجل ولیک الفرج (الهی آمین)
الهی که تا عصر بیایی مهدی من
بخدا قسم از صبح چشم به راهیم
دوستان خدانگهدار
بایییییییییییییییی

مصطفی نمازیان شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 04:59 ب.ظ http://sabutage.blogfa.com

بنام خدا
البته مثل همه محتاج به «نصیحت» هستم اما نمی‌توانم نصحیت تناقض آمیزی را که با نسبت‌های «غیرمنصفانه»، «بی‌اخلاقی»، «قانون شکنی»، «بداخلاقی»، «بغض»، «نفرت» و «لجن مالی» و... آغاز می‌شود و جهت گیری سیاسی‌اش هم مشخص است باور کنم.
بعد از فیلتر ناجوانمردانه و بدون دلیل دو وبلاگ قبلیم یعنی ادواردو و پاتریوت به دست عوامل شناخته شده!!. شیعیان بحرین نیز در آتش بی بصیرتی ما می سوزند و منویات چندین ساله رهبری در کوچه پس کوچه های سیاست بازان منحرف و قدرت طلب بر زمین مانده است. اینک با احساس تکلیف از حملات ناجوانمردانه به رهبر عزیز و رییس جمهور خدمتگزار به صحنه آمده ام. امید است تعامل خوبی با دوستان برقرار کنم. با مطلب جدید در مورد(تقابل واقعی هاشمی رفسنجانی با اجنه در نماز مغرب) در خدمت هستیم. منتظر بازدید و نظردهی شما.در انتشار این مطلب حتما کوشا باشید و مطلب را از دست ندهید و در اختیار دیگر دوستان نیز قرار دهید. در صورت صلاحدید لینک نمایید. یا علی
ولی به هر حال نکات مثبتش خیلی زیاد است. اما کمتر به شقاوت دشمنان ائمه می پردازد. ضمنا جنبه طنز هم تا حدی به آنها داده است

منتظران منتقم الحسین علیه السلام شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 06:55 ب.ظ http://www.m77mh.blogfa.com

سلام
دوست خوبم اگه تونستی یه سر بزن
یه مطلبه که خوندنش ضرر نداره
ببخشد
بالی
شرمنده صلوات یادم رفت.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حالا خداحافظت باد

مثبت اس ام اس شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:31 ب.ظ http://mosbatsms.ir

سلام
حرف دل ما رو زدید.
ای کاش آقای میرباقری صحنه های قتل جانیان کربلا را عین اسناد تاریخی نشان میداد تا دلمان خنک شود

سید مهدی موسوی دوشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:50 ب.ظ http://s-moosavi.com

کاملا موافقم صحنه ها جوری ساحته شده اند که اتگار انتقام گیری مختار اشتباه بوده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد